Marketing stanowi istotny obszar firmy, który znacznie wpływa na jej prawidłowe funkcjonowanie. Bez niego nawet najlepsze usługi nie będą w stanie dotrzeć do klientów. Przedsiębiorcy pragną zwrócić na siebie uwagę i zainteresować innych swoją ofertą. Do osiągnięcia tego celu często wykorzystują towary gratisowe. Należy jednak mieć na uwadze, że przekazywanie gratisów niesie za sobą konsekwencje podatkowe.
Sytuacja podmiotu obdarowanego
Aby określić sytuację podatkową osoby obdarowanej, najpierw należy ustalić jej status oraz wartość gratisu. To między innymi od nich zależy, czy otrzymany towar gratisowy przyczyni się do powstania przychodu podatkowego.
W przypadku osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, która otrzymała świadczenie o jednorazowej wartości nieprzekraczającej 200 zł, świadczenie to jest wolne od podatku dochodowego. Ważne jednak, aby przekazane gratisy miały na celu promocję lub reklamę przedsiębiorcy. Jednak w sytuacji, gdy wartość towaru gratisowego przekroczy kwotę 200 zł, cała jego wartość podlega opodatkowaniu i należy uznać ją jako przychód z innych źródeł.
Jakie są obowiązki przedsiębiorcy, który oferuje towary gratisowe? Zadaniem, które do niego należy jest sporządzenie informacji PIT – 8C, a następnie przekazanie jej zarówno osobie obdarowanej, jak i urzędowi skarbowemu do końca lutego następnego roku podatkowego.
W przypadku, gdy towar gratisowy otrzyma przedsiębiorca, jego wartość stanowi przychód podatkowy.
Wydatki na towary gratisowe a koszt uzyskania przychodów
Celem kampanii reklamowych jest zwiększenie świadomości marki, pozyskiwanie klientów, a przede wszystkim osiągnięcie przychodów. W związku z tym, wydatki na tego typu akcje co do zasady należą do kosztów uzyskania przychodów.
Jak wygląda to w przypadku towarów gratisowych? Jeżeli znajduje się na nich logo firmy i są one przekazywane w ramach prowadzenia działalności gospodarczej również zalicza się je do tego grona. Warto podkreślić, że wątpliwości co do intencji przedsiębiorcy rozwiewa przekazanie przez niego gratisów dużej grupie potencjalnych klientów. Sceptycyzm budzi natomiast wręczanie drogich gratisów pojedynczym podmiotom.